Het is niet meer zo vanzelfsprekend dat zorgafnemers en verwijzers automatisch voor jouw zorginstelling kiezen. We hebben het dan niet over de communicatie in het ziekenhuis, die via pagers verloopt. Maar het communicatie vak. Om nieuwe cliënten te werven en te binden moet je je als zorgaanbieder op een positieve manier zien te onderscheiden van de rest. Ik geef je graag enkele handvatten die je helpen hiermee aan de slag te gaan.

 

Wees transparant

Natuurlijk wil je de beste zorg leveren aan je cliënten, maar dat wil (als het goed is) iedere zorgaanbieder. Over het algemeen zijn de verschillen in de kwaliteit van zorg tussen aanbieders dan ook niet extreem groot. Bij een vergelijkbaar aanbod kiest een zorgafnemer, los van de afstand en de snelheid waarmee de zorg geleverd kan worden, vaak op gevoel.

 

Als je het vertrouwen van je cliënten wilt winnen, is het van belang om te weten wat een cliënt belangrijk vindt. Waar voelt hij zich prettig bij? Hoe ervaart hij jouw zorginstelling? Alles begint met kennis van de kwaliteiten van je organisatie. Wees je bewust van je sterke punten.

 

Wees daarbij consistent in je communicatie. Als een cliënt een prachtige website ziet maar de organisatie eigenlijk niet zo hip is, klopt er iets niet. En andersom ook natuurlijk. Een eenduidig en authentiek verhaal wordt intern gedragen en nageleefd (door alle collega’s!). Hoe sterker dit is, hoe eenduidiger je communicatie en hoe krachtiger je positionering.

 

Doe wat met de feedback

Sta open voor feedback en besteed er oprecht aandacht aan. In het geval van een negatieve reactie op social media bijvoorbeeld zit niemand te wachten op de standaardtekst ‘We vinden het heel vervelend dat u niet tevreden bent’. De cliënt wil dat het probleem wordt opgelost. Toon oprechte interesse en geef concrete handvatten voor een oplossing. Aandacht voor de cliënt en luisteren naar wat hij te zeggen heeft, verrijkt je organisatie en draagt bij aan langdurige en succesvolle relaties. Lees meer over de communicatie in de zorg op ceyont.com.