Het koolhydraatarm dieet is al jarenlang razend populair en dat is niet voor niets. Waarom het zo populair is en waarom het zo goed werkt ga ik je in dit artikel uitleggen.

 

Tegenwoordig eten we veel te veel koolhydraten. Vroeger toen we nog leefden in de tijd van jagen en verzamelen, hadden we maar af en toe een koolhydratenbron en voor de rest aten we veel meer vetten en eiwitten. Ons lichaam is namelijk niet gemaakt om zoveel koolhydraten te verwerken en hierdoor komen we langzaam aan met zijn alle. Het koolhydraatarm dieet is een van de meest effectieve, gezonde en makkelijk vol te houden dieet. Ben je benieuwd waarom lees dan snel de ervaringen met koolhydraatarm dieet op koolhydraatarmdieet.nl.

 

Minder koolhydraten eten

Het koolhydraatarm dieet is meer een levensstijl dan een dieet. Een dieet volg je namelijk maar voor een korte periode en een koolhydraatarm dieet kun je volgen zolang je wilt. Het is namelijk beter voor je gezondheid om minder koolhydraten te eten. Probeer koolhydraten uit andere bronnen te halen. Eet meer volkoren producten, eet meer groente en fruit en let ook op je vezelinname dat is erg belangrijk. Wanneer je de tips uit dit artikel gaat toepassen kun je één tot twee kilo per week verliezen.

 

Eet meer groente

Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor ons lichaam. Naast koolhydraten leveren eiwitten en vetten ook energie en samen vormen ze de belangrijkste brandstoffen voor je lichaam. Koolhydraten, vetten en eiwitten worden ook wel de drie macronutriënten genoemd. Dit zijn de engie voedingsstoffen die ons energie kunnen geven. Het zou niet gezond zijn om een groep compleet te vermijden, aangezien je hersenen ook op koolhydraten draaien. Je hebt dus een minimale koolhydraatbehoefte die je ook tijdens dit dieet moet opvolgen.

 

Geen zorgen want ook groenten (en fruit) bevatten koolhydraten. Van fruit wist je het misschien al, maar groenten bevatten ook koolhydraten. Voor de gezonde langzame koolhydraten en vezels. Eet daarom voldoende groenten en ook wat fruit. Met fruit moet je dan wel weer een beetje oppassen. Sommige fruitsoorten bevatten namelijk erg veel snelle koolhydraten. Daarom is het beter om bosvruchten te eten en deze af en toe af te wisselen met een andere fruitsoort. Bosvruchten bevatten de minste snelle koolhydraten en zijn daarom een zeer goede keuze binnen dit dieet.

 

Starten met koolhydraatarm eten

Wil je beginnen met koolhydraten minderen, bepaal dan eerst je startpositie. Pak pen en papier, ga om de weegschaal staan en meet je omtrek op verschillende plekken. Denk aan je heupen, buik, armen en benen. Ook is het handig om je BMI te berekenen. Je BMI berekenen kun je gratis en eenvoudig doen via het internet. Schrijf alle gegevens op en herhaal dit iedere week zodat je kunt zien of je vooruitgang boekt of stil staat. Wanneer je stil staat zul je je calorieën en/of koolhydraten moeten verlagen. Wanneer je erbij gaat sporten zul je nog sneller resultaat zien en weer strakker in je vel komen te zitten.